Is 16GB op een iPhone 6s te weinig?

Apple laat instapcapaciteit waarschijnlijk ongemoeid.

Heb je als gebruiker voldoende vrijheid met slechts 16GB opslagcapaciteit op je iPhone? Die vraag wordt vanavond weer actueel als Apple zijn nieuwe iPhone(s) aankondigt tijdens het jaarlijkse event in San Francisco.

Er gaan steeds meer stemmen op om de iPhone voor het goedkoopste model voortaan met 32GB uit te rusten. Maar Apple lijkt daar niet in mee te gaan. Niet alleen geruchten en 'betrouwbare bronnen' spreken over een klein opslaggeheugen voor de nieuwe iPhone 6S, ook zijn er verpakkingen opgedoken die dit zouden bewijzen. Blijft Apple daarmee vasthouden aan de standaard die het al in 2010 introduceerde?

'16GB is anno 2015 onvoldoende'

Je zou kunnen stellen dat er kennelijk vraag is naar 16GB-modellen en dat Apple slim is door in deze behoefte te voorzien. Maar anderen vinden het misleiding. Met een instapmodel van 16GB suggereert Apple namelijk dat deze capaciteit voldoende moet zijn om van alle functies van het toestel gebruik te maken. De praktijk wijst anders uit, menen critici.

Zij wijzen op het feit dat iOS de laatste vijf jaar enorm in omvang is gegroeid. Hetzelfde geldt voor applicaties door de komst van allerhande nieuwe functionaliteit en weergave in hogere resoluties. Ook worden foto's in een veel hogere resolutie (dus grootte) opgeslagen.

In 2010 had de iPhone 4 (die later in plaats van met 16GB zelfs met 8GB geleverd ging worden) een 5 megapixel camera. De nieuw te verschijnen iPhone 6S en 6S Plus toestellen zouden van 12 megapixel technologie worden voorzien. Daarbij is het al sinds de eerste iPhone onmogelijk om het geheugen uit te breiden met een SD-kaart.

Cloud en app-trucjes

Maar er gaan ook geluiden op dat 16GB meer dan genoeg is. Zo maken steeds meer apps gebruik van cloudopslag en introduceert Apple in iOS 9 (wat ook vandaag gelanceerd wordt) de feature 'app thinning'. Hierdoor hoeven developers minder gegevens van een app op de telefoon te installeren; componenten van een app kunnen gedeeld worden met andere apps of worden pas uit de cloud gedownload als dit nodig is.

Zelf gebruik ik op dit moment 99 van de 128 beschikbare gigabytes op mijn iPhone. Veruit de meeste GB's worden daarbij ingenomen door muziek en video (totaal 75GB), wat maakt dat ik met 14GB (exclusief OS) toe zou kunnen, mocht ik besluiten deze op een volgend toestel niet te gebruiken. Een iPhone 6S 16GB biedt daarmee te weinig.

Voor mij is dat een opoffering die ik niet zou willen maken, al moet ik zeggen dat het prettig is dat Apple met een 16GB-optie een relatief goedkoop toestel biedt om van de iPhone-ervaring deelgenoot te worden. Dat biedt een suboptimale ervaring voor de poweruser, maar misschien is het ruimschoots voldoende voor huis-tuin-en-keuken gebruik. Wat denk jij?