Kindermishandeling 2.0: iPad voor jongere kinderen

Kinderpsycholoog vreest kwalijke invloed tablet op jonge leeftijd.

In je vormende jaren leren via een tablet is een onnatuurlijke gang van zaken, vindt een kinderpsycholoog. Hij roept mensen op om kinderen met rust te laten en de iPad niet aan jongere kinderen te geven.

Als je kinderen de wereld laat ontdekken via een scherm, krijgen ze een verwrongen en indirect beeld van de wereld, vindt een Britse kinderpsycholoog. "Om kinderen zo te verwarren als ze de wereld nog nauwelijks snappen door ze aan virtuele techno-magische werelden bloot te stellen is een absurde ommekeer van de natuur", zegt hij tegen het Britse Nursery World.




Meedogenloze commercialisering

Hij wijst erop dat wetenschappers niet helemaal weten hoe onze waarneming verandert als we ICT-middelen gebruiken. Als volwassenen zich al anders ontwikkelen, hoe zou dat dan met kinderen zijn, vraagt hij zich af.

"Het lijkt erop dat de arrogantie van moderne technologie (tezamen met meedogenloze commercialisering) geen grenzen kent. Op basis van deze argumentatie is het geven van iPads aan baby's gelijk aan kindermishandeling", aldus de psycholoog.

Kind een kind laten

Het verzet van Dr. House (ja, echt) tegen de tablet komt niet uit de lucht vallen. De iPad wordt gezien als een digitaal leermiddel en er is een beweging om kinderen steeds vroeger aan de slag te laten gaan met apparaten om ze een voorsprong te geven. De psycholoog vindt dat een missie waar nogal wat op af te dingen is.

Het Britse overheidsbeleid EYFS is erop gericht kinderen al op zeer jonge leeftijd leerdoelen te laten behalen en de psycholoog aan de universiteit van Winchester is een van de tegenstanders daarvan. Hij vindt dat je kinderen langer kind moet laten en probeert onder meer met de organisatie Early Childhood Action opgericht om de overheid op andere gedachten te brengen.