Diskette-hamsteraar ziet lucratieve bron opdrogen

Eind niet in zicht vanwege een gebrek aan interesse, maar vanwege productiegebrek.

Diskettes zijn al jaren dood, zou je denken. Maar de koning achter floppydisks.com doet nog altijd goede zaken en wenst dat hij meer had ingeslagen van een van de laatst geproduceerde partijen.

Digital Trends heeft een interessant artikel over hoe Tom Persky bijna per ongeluk diskettekoning werd in de jaren 90 als uitbater van floppydisk.com. Hij heeft de afgelopen jaren een enorme voorraad diskettes verkocht, maar het einde daarvan is in zicht.

Vijf jaar geleden sloeg hij een miljoen stuks in van de laatste serie 3,5 inches. Overal zwerven nog partijen rond van bijvoorbeeld Imation of Sony, en er blijkt nog een hele markt voor te bestaan.

Nieuw leven diskettes

Destijds was Persky nog bang dat hij te veel had geļnvesteerd in een stervende technologie. Maar na jaren goede verkopen, ziet hij dat heel anders. "Terugkijkend zou ik willen dat ik al mijn spaargeld erin had gestoken." Hij kocht ook een half miljoen floppy's (vijf en een kwart) maar hij erkent dat dat veel te veel was. Maar de interesse in diskettes blijft wel onverminderd.

Inmiddels heeft de diskettekoning een nieuw model om diskettes langer te kunnen blijven verkopen door gebruikte diskettes te wissen en opnieuw te verkopen. In een paar jaar verzamelde hij zo 100.000 stuks voor hergebruik. Digital Trends beschrijft verder de opkomst van floppydisks.com en waarom er nog altijd behoefte blijft aan diskettes.