Burgemeester moet inlogcodes afgeven op vliegveld

'Het lijkt wel Noord-Korea. Of Nazi-Duitsland.'

Burgemeester of niet, je komt tegenwoordig niet zomaar je eigen land in. De burgervader van een stadje in CaliforniŽ moest op het vliegveld van San Francisco de inlogcodes van zijn telefoon en laptop afgeven anders mocht hij niet verder.

Tot grote woede van burgemeester Anthony Silva van het stadje Stockton is hij vastgehouden op het vliegveld van San Francisco omdat hij zijn inloggegevens van zijn telefoon en laptop niet wilde afgeven aan de veiligheidsbeambten aldaar.

Volgens de burgemeester hadden de grensbewakers geen doorzoekingsbevel of enig ander document dat hun actie ziou rechtvaardigen. Hem werd verteld dat hij het land niet inmocht vooraleer hij zijn inlogcodes had afgegeven.

'Geen recht op advocaat'

Verder kreeg de burgervader te horen dat hij geen recht had op het spreken met zijn advocaat en dat het simpele gegeven dat hij een Amerikaans staatsburger was hem nog geen rechten gaf waar hij dacht recht op te hebben, zo meldt de lokale krant SFGate. Zijn spullen zijn in beslag genomen en hij heeft ze nog steeds niet terug.

Silva kwam terug van een trip naar China, waar een conferentie was voor burgemeesters uit heel de wereld. Silva zegt nu: "Ik denk dat het Amerikaanse volk zeer bezorgd moet zijn over hun rechten en privacy. Ik moest op het vliegveld mezelf inprenten dat ik niet in Noord-Korea of Nazi-Duitsland was. This is the Land of the Free."