McAfee: basisscholier kan EMP-wapen bouwen

El Presidente maakt zich hard voor strengere regelgeving.

Je koopt de benodigdheden via Amazon en er zijn tienduizenden handleidingen online om het te doen: iemand van 10 kan een wapen die een elektromagnetische puls (EMP) afvuurt maken. Zegt McAfee.

Presidentskandidaat John McAfee, niet bevreesd voor een boude uitspraak hier en daar, denkt dat EMP-wapens alvast aan banden gelegd moeten worden. Op zijn gebruikelijke FUDerige stijl schrijft hij voor de International Business Times dat zelfs een basisscholier zo'n apparaat kan bouwen. Hij beschrijft een scenario waarmee je met een stroboscoop een gebouw door kunt wandelen en zo alle apparaten waar je langsloopt vernietigt.

Ik ga je geen cursus geven

De hardware die je nodig hebt is volgens hem gemakkelijk te verkrijgen en is niet duur. Er bestaan conventionele EMP-wapens - zonder dat er een atoomexplosie aan te pas hoeft te komen - en een hobbyist zou volgens een van de doemscenario´s een busje vol met condensatoren kunnen zetten om alle elektronica in een flatgebouw te verwoesten.

Technische details doet hij niet uit de doeken, want "ik ga je geen cursus geven over het in elkaar zetten van EMP-wapens. Ik probeer de wereld bewust te maken van een reëel en dreigend gevaar."