Redt Scheringa straks Van Gaal?

Louis van Gaal

Als Louis van Gaal toegeeft dat het vanaf nu zaak is om naar beneden te kijken en niet meer naar het linkerrijtje dan staat vast dat het seizoen voor AZ definitief verloren is. Gedegradeerd zal er niet worden, daarom vindt de Vrije Man dit hét moment om vast te stellen waarom de victorie deze voetbaljaargang maar niet wilde beginnen in Alkmaar.

Met daaraan gekoppeld uiteraard de vraag of er toekomst is voor Van Gaal bij AZ. Dient hij de eer aan zichzelf te houden? Of dient Louis weggebonjourd te worden? En als hij blijft, onder welke omstandigheden zou dat moeten?

Transferbeleid dramatisch
Het gaat niet aan alleen Van Gaal de foute transfers van afgelopen zomer in de schoenen te schuiven. De eerstverantwoordelijke was Marcel Brands. Die moest bepalen of Ari, Pellè en Hamdioui samen zo’n 20 miljoen waard waren. Van Gaal’s primaire taak was het eerste elftal. Anderzijds heeft Van Gaal zijn fiat gegeven en zijn ‘nee’ weegt zwaar. Dus mag ook hij aangesproken worden op het weggooien van dit Scheringa-kapitaal.

Dat het de ploeg aan scorend vermogen ontbrak hoort om nóg een reden op het bordje van Van Gaal. Hij gaf, toen ik hem onlangs voor Sport1 interviewde, toe dat zijn gesprek met Koevermans anders had gemoeten.

Aan toekomstige toppers heb je vandaag weinig
Spits je de aandacht niet alleen toe op de spitsen, dan is er een andere grote lijn te ontdekken in het transferbeleid van AZ, waarin Van Gaal een duidelijke en uiteindelijk negatieve hand heeft. Natuurlijk kan Van Gaal met gearriveerde vedetten werken, maar zijn voorkeur gaat uit naar jong, kneedbaar materiaal. Dat paste ook in de filosofie van AZ: toppers in spé kopen.

Maar die zucht naar nog te vormen ‘toekomstvoetballers’ heeft wél geleid tot een elftal dat ‘vandaag’ te groen bleek, ontdaan als het was van ervaring en persoonlijkheden. Vergelijk het elftal van nu eens met dat van twee jaar terug en zie dat de verjongingshonger van Van Gaal en AZ te ver doorgeslagen is.

Voetbalvisie Van Gaal te eenzijdig
Wie de Vrije Man door de jaren heen volgt, weet dat hij zijn aloude voorkeur voor dominant, aantrekkelijk aanvallend voetbal allang heeft ingeruild voor het onverbiddelijke inzicht dat al dat ‘aanvalluuuhhh’ middels verzorgd combinatievoetbal achterhaald is. Aanvallen, ik leg het een andere keer nog wel eens uit, is ouderwets, langzaam, voorspelbaar en komt te vaak neer op zelfmoordvoetbal.

Ooit sprak ik Hiddink, die in één zinnetje aangaf waarom het in het moderne voetbal gaat en waarom PSV nu van de laatste elf jaar acht keer landskampioen wordt. ‘Een elftal bouw je van achteruit op’, zei Guus. Hij is verder dan Louis, Marco, Johan en Co.
Voor AZ bracht dat mee dat er tijdens dit seizoen van tegenspoed te weinig verdedigend houvast was om op terug te vallen. Van Gaal repte vaak nog over ‘goed voetbal’. De Vrije Man zag dan vruchteloos combinatievoetbal en een lekke defensie.

Training Van Gaal te scherp?
De Vrije Man woont her en der wel eens een training bij en heeft ook zo zijn ervaring met training geven. Op de oefensessies van Louis zit nog niet de minste sleet en dat is knap. Het knettert als AZ traint, de intensiteit is hoog, je proeft en ziet dat het alziend oog van Van Gaal ervoor zorgt dat elke speler iedere training bezig is zich te verbeteren.

Ik kan daarover niet oordelen, daarvoor zie ik te weinig trainingen van AZ, toch stel ik voorzichtig de vraag of er ook genoeg gedold wordt? Staat de boog niet te vaak te gespannen? Soms doen ledigheid, luiheid en het gevrijwaard zijn van de zucht naar perfectie van de trainer een groep goed.

In de schaduw van Van Gaal?
Louis van Gaal is overtuigd van zijn kwaliteiten. Is goed. Maar hij zou de feiten wat vaker voor zich moeten laten spreken en niet altijd overal zijn gelijk over voetbalzaken moeten halen. Als mens ken ik hem niet. Ik kan alleen oordelen over zijn presentatie als voetbaltrainer.

Daarin betoont hij zich een coach met een groot ego. Snel aangebrand, kwetsbaar, veel honger naar applaus. Louis zal lief zijn op het privé-vlak, dat neemt niet weg dat hij heel goedbedoeld toch zwaar drukt op zijn omgeving. Van Gaal is een boom die bloeit en die werpt altijd een schaduw die de ander verfoeit. Kan hij weinig aan doen, maar het werkt wel zo, zeker na verloop van jaren.

Wanneer Van Gaal moet gaan
Hoe je het ook wendt of keert, Van Gaal levert met dit materiaal dit seizoen een wanprestatie. Het is te loven dat hij een deel van de schuld niet afschuift naar Brands, dat zou mogen. Of naar Scheringa, die net niet groot genoeg dacht in de zaak Alvés (was eerder met Huntelaar ook al het geval). Toch neemt dat niet weg dat Louis het met deze selectie slecht heeft gedaan.

Daarom lijkt het niet reëel om hem volgend seizoen opnieuw met deze groep aan de slag te laten gaan. Het vertrouwen is geschonden, de filosofie niet juist gebleken en de rek is (als hierboven aangegeven) eruit. Het lijkt ook aannemelijk dat Van Gaal de eer aan zichzelf zal houden als hij de puinhoop van dit seizoen overziet, zonder dat er een overduidelijk perspectief op revanche is in het seizoen 2008-2009.

Wanneer Van Gaal moet blijven
Alleen als Scheringa opnieuw gul de buidel trekt en de selectie met enkele toptransfers van gearriveerde klasse voorziet. Er zullen twee spitsen bij moeten komen die een garantie geven op doelpunten en achterin zullen één of twee gelouterde topverdedigers de talenten bij de hand moeten nemen. Plotseling zullen dan ook die ‘toekomstvoetballers’ weer renderen.

Wat de Vrije Man betreft verdient Van Gaal die kans. Maar wil Dirk dat? Wil hij die 20 miljoen van afgelopen zomer zomaar afschrijven? Wil hij Van Gaal wel redden? Dat wordt bij AZ de hamvraag: redt Scheringa straks Van Gaal?