Waarom houden zoveel Nederlanders van Schlager muziek?

Schlager TV is op de satelliet verschenen! Veel Nederlanders zijn groot liefhebber van dit genre en ondergetekende neemt dit zelfs waar in de randstad! Hoe komt dat toch en is het logisch?

De auteur van SatelliteMagazine probeert de doorgronden hoe dit komt en Duitse televisie is in elk geval geliefd in Nederland en of dat nu echt alleen bij de oudere generatie het geval is?? Lees meer in de column van deze week!

Schlager TV aber warum?

Schlager TV is terug op de satelliet! De zender bestaat nog maar kort en werd in eerste instantie een aantal maanden op het etalagekanaal uitgezonden. Dit kanaal werd echter opgeheven maar Schlager TV kwam terug bij CanalDigitaal! En daar zullen ongetwijfeld veel kijkers blij mee zijn want het genre is aanhoudend populair in ons land! Dit hebben de Noord-Nederlandse mediaondernemers Jur Bron en Gerard Ardesch goed begrepen en daarom lanceerden zij Schlager TV! Helaas is zoals altijd de kabel en dan met name UPC en Ziggo weer een vrijwel onneembaar Bastion en alhoewel dat distributie in de toekomst niet uitsluit is geduld wel heel veel gevraagd. Gelukkig zijn CanalDigitaal en TV VLAANDEREN meer overtuigd van de toegevoegde waarde!

Toch verbaas ik mij als 'Westerling' al langer over het feit dat Schlager zo geliefd is in ons land! Ik ben er eerlijk gezegd niet echt mee opgevoed, alhoewel we het wel heel vaak tegenkwamen....met mijn ouders ging ik vroeger 'heel vaak' naar Oostenrijk of gebieden in Duitsland als Rheinland-Pfalz en Bayern. Daarnaast heb ik zelf een deel van mijn studie in Zwitserland 'absolviert'. Of dat mij een echte fan maakt van Volksmuziek? Dat loopt wel los, maar eerlijk gezegd komt dat omdat ik nooit ben opgevoed met de 'Nederlandse Volksmuziek (lees: Jan Smit, Corrie Konings, Frans Bauer) en daar zit een grote samenhang met het Duitse! Zeker, er zit hele leuke muziek tussen die ik ook graag luister (niet zozeer van de jongere generatie volkszangers trouwens). Op jaarlijkse markten zoals met pinksteren staat hier altijd de ouwe trouwe 'Schlager kraam' en het is er altijd druk! Nu kan ik verklaren dat in de regio Oost en Limburg men op Duitsland is georiŽnteerd maar de Randstad??

Dat het genre in Nederland geliefd is, dat is wel duidelijk! Ooit luisterde ik in de beginjaren van Radio 538 een keertje naar die zender en belde Erik de Zwart op naar een kapperszaak ergens in Heerlen: op de achtergrond tetterde keihard WDR-4 door de zaak en op de vraag van Erik de Zwart of ze niet via de kabel naar 538 luisterden, kwam als antwoord dat 'alleen WDR-4 aanstaat'! WDR-4 is de zender uit Nordhrein-Westfalen, die dit genre veel aandacht geeft. De zender is razend populair in ons land en zover ik kan overzien, overal op de kabel te ontvangen! Toen ik een jaar of 10 geleden in Den-Haag woonde, ging daar de zender van de kabel en de programmaraad was hoogst verbaasd over de herrie die ontstond! Dit ritueel heeft zich nog eens herhaald in Amsterdam en vorig jaar zelfs in Rotterdam! Ga bij ouderen langs in Rotterdam en de kans is redelijk groot dat WDR-4 keihard aanstaat! Helaas, zij zullen vrijwel nooit een schotel hebben of kunnen plaatsen en UPC is dus geen optie!

Terugkomend op Rotterdam verbaasde me dat nog al! Of toch niet? Er is ook al eens herrie geweest over het verwijderen van WDR1/ARD van de televisiekabel in deze stad. Normaal zou je denken dat met name de oudere generatie Rotterdammers toch alleen maar pijnlijke herinneringen heeft aan Duitsland? Er zijn immers in de 2e Wereldoorlog, toch voor een generatie oudere Rotterdammers een levensbepalende gebeurtenis, vreselijke dingen gebeurd! De stad is grotendeels verwoest en eigenlijk hebben grote delen van Nederland, vooral het Westen, erg geleden. Ik denk persoonlijk dat ze niet erger hebben geleden dan veel Duitsers zelf zoals in Keulen of andere steden die minstens net zoveel schade hebben opgelopen. Wat in de 2e wereldoorlog is gebeurd is allemaal even triest maar had en heeft in feite helemaal niets van doen met verschillen tussen Nederland en Duitsland.

Neen, zoals ik al refereerde aan onze Nederlandstalige volksmuziek, die lijkt meer als van welk Europees land ook, op de Duitse cultuur. En dat komt doordat Nederlanders feitelijk gewoon de Germaanse cultuur hebben, wij lijken heel veel op Duitsers, al zijn er natuurlijk best verschillen! Noord-Nederland is daarbij meer op Noord-Duitsland gericht maar ook daar valt het op: zie dit nieuws over de NDR! Veel Nederlanders houden van de gezellige volksmuziek van Frans Bauer of Corrie Konings maar net zo goed van de Duitstalige variant. En dat hangt ongetwijfeld ook samen met de geografische ligging. En natuurlijk is men in de van oorsprong katholieke gebieden (ook de 'enclaves' in het Westen van het land) meer op de Duitse cultuur gericht, maar het blijft opvallend dat vooral ouderen in de grote steden ook buitengewoon de Duitse muziek aanhangen! Toen WDR-4 van de Rotterdamse kabel verdween, werd UPC overspoeld met boze reacties en kregen radiowinkels veel boze mensen over de vloer die extreem teleurgesteld waren dat hun radio het niet meer deed! Op de vraag of er nog haatgevoelens jegens Duitsland heersen in deze stad kan ik dus het antwoord geven: nauwelijks, en dat is iets wat ik als 30-er overigens nog altijd niet helemaal kan plaatsen. Wonden die zijn aangericht in jouw stad en soms jouw familie, helen toch nooit meer zou ik denken?

Hier in Ridderkerk hebben het Museum Johannes Post, onlangs was ik daar met een vriend en heb goed in me opgenomen wat er in die tijd is gebeurd.Tijdens mijn opleiding heb ik ook o.a. Berlijn en Dresden bezocht en ook een voormalig concentratiekamp (twee zelfs, maar de 2e keer ben ik buiten gebleven). Je wordt dan geconfronteerd met de totale waanzin van oorlogsvoering. Mijn wijlen oma had officiers in huis tijdens de oorlog en van hen hoorde je dat veel mensen gedwongen werden om mee te doen. Ze vonden het allemaal vreselijk en wilden helemaal al die ellende niet. Natuurlijk, er waren ook veel foute Duitsers net zoals er veel foute Nederlanders waren. Maar dat zijn feiten die, vrees ik, nog steeds deel uit maken van de mensheid want haat zal er altijd blijven, helaas grotendeels ingegeven door Godsdienstwaanzin en rassenhaat (de Jodenhaat voorop). Maar in essentie zijn Duitsers een heel gemoedelijk volk en als ik heel eerlijk ben wordt ik vrolijker van de cultuur van de Duitsers dan wanneer ik aan de Angelsaksische volken denk zoals op de Britse Eilanden, Noord-Amerika en ScandinaviŽ.

De schotel is momenteel wel de meest ideale manier van Televisie kijken als je van de Duitse gezelligheid houdt! Veel programma's over cultuur, muziek en vooral lekker eten! Want daarvoor kun je echt wel bij de Duitsers terecht! Het is alleen wel net jammer dat Schlager TV al om 19.00 uur stopt, gelukkig nog een uurtje langer via TV Oranje dan. CanalDigitaal heeft er een handje van (en de economische redenen kan ik in een blog echt niet meenemen) om het niet aan te durven vol voor bepaalde zenders te gaan, TV Oranje is ook al zo'n voorbeeld. Gevolg is allerlei deeltijdkanalen en dat is jammer want nog altijd blijken daaruit de kennelijke beperkingen van de satellietdistributie in Nederland en Vlaanderen. Nu nog verklaren waarom ik eigenlijk liever Schlager TV heb aanstaan dan een hele middag TV Oranje!?