‘Net5 wil geen lelijke mensen op tv’

Joep van Deudekom en Rob Urgert waren bij Net5 niet vrij in de gastenkeuze voor hun programma Tussen de oren. Dat zegt Van Deudekom in zijn column in Televizier. Van Deudekom mocht naar eigen zeggen niet te veel oude of lelijke gasten uitnodigen. “Er waren met Net5 weleens discussies over het type gasten dat we mochten uitnodigen. Die moesten namelijk vooral jong en aantrekkelijk zijn, en wij zochten vooral naar slim en grappig- en die zijn vaak dik en lelijk“, aldus de cabaretier.

Eén discussie zal Van Deudekom nooit vergeten. “Ik herinner me een discussie over een gast die zij te oud vonden, waarbij de legendarische opmerking gemaakt werd: ‘Luister, jij en Rob zijn eigenlijk al te oud voor Net5, dus alles wat eromheen zit, moet jonger en knapper zijn!‘”

Van Deudekom heeft voldaan aan de eisen van Net5. “We voldeden met gezonde tegenzin aan het verzoek, omdat ze ons voor de rest volledig inhoudelijke vrijheid gaven, en dat was ons veel waard. Daardoor hebben we een ontzettend leuk programma kunnen maken, waaraan ik met veel plezier terugdenk.”

In 2009 werd Tussen de oren van de buis gehaald. “Tussen de oren scoorde best aardig, maar moest verdwijnen, omdat we de verkeerde doelgroep aanboorden: mannen met gevoel voor humor. Dan krijg je problemen met je reclameblokken.“