TROS schrapt tachtig procent kinderprogramma’s

De TROS stopt per 1 januari 2012 met ruim tachtig procent van haar kinderpro- gramma’s. Dat zegt directeur Peter Kuipers donderdag in De Volkskrant. Kuipers is boos over de vage richtlijnen van het Commissariaat voor de Media, dat de TROS heeft beboet voor het genereren van winst door derden met haar kinderseries Bibaboerderij en Het Sprookjesboomfeest. “Ik heb besloten om de kinderprogrammering af te bouwen“, aldus de omroepdirecteur in het dagblad.

De TROS stopt met alle kindertelevisie waaraan merchandising is verbonden, zoals Barbapapa, Calimero en Kabouter Plop. Het gaat om 800 van de 980 uur kindertelevisie per jaar. Op deze manier hoopt de omroep geen boetes meer te krijgen. “Het gaat helemaal niet om het bedrag. Ook als de boete één euro zou bedragen, staat er in de media: TROS opnieuw beboet. De nasleep van Bibaboerderij was verschrikkelijk heftig. Het merk TROS kreeg het imago van een stel boefjes. Ik wil niet meer dat er zo over ons wordt gesproken.”

Merchandising is volgens Kuipers onlosmakelijk verbonden met kinder-tv. “Merchandising is niet verboden. Dat is wettelijk bepaald. Merchandising is zelfs essentieel voor producenten van kinderprogramma’s. 90 procent van de inkomsten komen daar vandaan.”

Na de 120.000 euro boete voor Het Sprookjesboomfeest, is Kuipers radeloos over wat wel en niet mag. “Merchandising mag van de wet, maar het is volkomen onduidelijk hoe ver je mag gaan. Mag het wel of niet op snoepgoed? Mag het in honderd winkels liggen of in drie? Zeg het me maar, dan neem ik het op in onze contracten.”

De TROS-kinderprogrammering wordt tot 1 januari langzaam afgebouwd.