Bert van der Veer en Johan Derksen ruzieën op tv

Bert van der Veer en Televizier Ring- winnaars Johan Derksen en Wilfred Genee zijn maandag niet nader tot elkaar gekomen in Pauw & Witteman, waar ze samen hun meningsverschil bespraken. Tv-kenner Van der Veer bleef bij zijn standpunt dat Voetbal International nooit had mogen winnen. “Vind je het niet wat arrogant en pedant om je wijsvingertje tegen het publiek op te steken van: jullie zijn geweldige domoren dat jullie op zo’n programmaatje stemmen?“, vroeg Derksen aan hem.

Van der Veer vindt VI niet ringwaardig. “Omdat het een flutprogramma is waarin vier heren zitten te praten over voetbal. En nu citeer ik Johan en de programmadirecteur van RTL 7. En dat is ook mijn bezwaar. Dat hoort op een hoger niveau te zitten. Ik vind dat het niet alleen een heel goed bekeken programma moet zijn, maar het moet ook een formule en een production value hebben. Dat heeft The Voice of Holland heel erg. Met effecten, licht, decor en muziekjes. Daar wordt heel erg hard aan gewerkt.”

Derksen vindt het onterecht dat hij de stem van het publiek afkeurt. “Jij zit te redeneren als een tv-maker. Jij gaat vrij arrogant op de stoel van het publiek zitten. Jij moet gewoon de Bert van der Veer-award beginnen en dan mag jij bepalen wie er wint. Jij moet niet het publiek laten kiezen en dan het publiek neersabelen. Jij kijkt heel anders dan de man bij de open haard. Je noemt ze internethooligans en dat vind ik minachting van de kijkers.”

Fanatiek stemgedrag

De tv-kenner stelt dat VI de prijs alleen heeft gekregen door fanatiek stemgedrag van fans. “Het is al enige jaren aan het misgaan met de Televizier-Ring, sinds je om half negen ineens de lijnen opengooit. Dat lijkt me het probleem. Want welke mensen bellen en sms’en? VI had een balkje onder beeld. De stemmers zijn hoofdzakelijk jullie eigen aanhang.”

“Drie miljoen mensen bij een ander programma kunnen stemmen en wij hebben er 500.000. Dan is de ander toch in het voordeel?“, vroeg Derksen zich af. “Jij bent een nobody in deze. Jij hebt één stem!”

In het vervolg wil Van der Veer dat een vakjury de drie genomineerden kiest. “Vervolgens mag het publiek zeggen wie er wint. De vakjury legt bepaalde maatstaven aan. Het feit dat Boer Zoekt Vrouw nog nooit gewonnen heeft, vind ik een treurige aangelegenheid.“