Youp van ‘t Hek: ‘Koefnoen goed, TV Kantine niet’

Youp van ‘t Hek vindt Koefnoen goed, maar is niet onder de indruk van het veel beter bekeken De TV Kantine. Dat zegt de cabaretier in Avrobode. Hij vindt De TV Kantine inhoudelijk zwak. “De parodie in de laatste uitzending van Koefnoen op Ik Hou Van Holland, met een CDA-team, was jaloersmakend goed. Zowel Linda de Mol als de politici werden compleet gefileerd. Heel knap. Bij persiflages moet je met goede teksten ook de angel eruit halen. Dat lukt in De TV Kantine in mijn ogen niet.“

De RTL 4-comedy van Carlo Boszhard en Irene Moors blijft te veel aan de oppervlakte, vindt Van ‘t Hek. “Daar doen ze heel goed mensen na, maar er zit niet echt een gedachte achter en doet geen pijn. Voor veel humor op televisie geldt dat het vaak onbtreekt aan sterkte teksten met echt goede grappen. Dat kost tijd om die te schrijven, en dat is er vaak niet.”

Cabaret op de buis vond Van ‘t Hek wel altijd leuk. “Maar door de overdosis kijk ik niet meer. Met cabaret zie je hetzelfde gebeuren als met schaatsen. Er bleken veel mensen naar te kijken, dus moest het elke week maar op televisie zijn. Fout.”

“Zelf wil ook niet vaker dan eens in de twee jaar met een voorstelling op tv komen, om te voorkomen dat mensen op mij uitgekeken raken“, besluit hij.