‘Te veel tv-aandacht voor prins Friso’
Coen Swijnenberg, dj op 3FM, ergert zich groen en geel aan de veelheid tv-aandacht voor de gezondheid van prins Friso. Dat heeft het BNN-gezicht bekend op de radio. Swijnenberg vindt het iets te veel van het goede. “Het hele weekend hebben wij extra Journaals gezien. Het schaatsen werd ieder uur onderbroken voor een extra Journaal. Het nieuws is de afgelopen dagen geweest: ah, ze gaan weer naar het ziekenhuis. Ah, ze komen er weer uit. Er was geen fuck te melden over de prins!“
Hij vindt dat de NOS iets te ver ging. “Elke keer werd gezegd: ‘De toestand van de prins is onveranderd.’ Dat is geen nieuws. En RTL gaat in een helikopter boven het gebied uitzenden waar het ongeveer geweest moest zijn. Wat bereik je daarmee?”
“Begrijp me niet verkeerd, het is een prins, dus uiteraard is het nieuws, dat begrijp ik. Daar moet ook over gepraat worden. Maar de journalisten rollen over elkaar heen. Ik heb me daar best wel aan geërgerd.”
Sophie Verhoeven van de NOS vindt de extra Journaals verdedigbaar. “Ik heb begrepen dat de extra Journaals tijdens de dweilpauzes waren. Het is een privésituatie van de zoon van onze koningin en de broer van de kroonprinses. Als je dat niet wil zien, dan moet je de tv uitzetten. Het is de taak van ons om de mensen op de hoogte te houden en er zijn veel mensen die dat allemaal wel willen weten.”
De gezondheid van prins Friso heeft volgens Verhoeven genoeg nieuwswaarde. “Er was tot maandagavond een situatie dat iedereen verwachtte dat er een verandering kon optreden. Als mensen het te veel vinden, dan moet je de televisie ook af en toe uitzetten als nieuwsconsument. Dat aanbod moet er wel zijn.“

Reply With Quote