Koningin Beatrix was er niet blij mee dat ze haar nieuwe kabinet maandag twee keer moest beëdigen, omdat de eerste beëdiging niet live te zien was bij de NOS op televisie. Dat blijkt uit opnames van de RVD die zijn uitgelekt. De beëdiging begon een paar minuten te vroeg en was wel live bij RTL te zien. De NOS zond toen nog een reclameblok uit, waarop de ceremonie nogmaals werd gedaan. “Gaan we het opnieuw doen? Echt. Niet toch? Dan wordt het een toneelstukje“, zei Beatrix.

Een camera van de RVD registreerde de eerste beëdiging en ook de uitspraak van Beatrix. Het is niet te zien dat de koningin dat zegt, maar een microfoon heeft het bewuste citaat wel opgenomen, weet de NOS.

De tv-uitzending van de NOS begon op het afgesproken tijdstip, 11.40 uur.

De uitspraak van Beatrix is hier te beluisteren.