Mobiele bellers drinken en roken meer

CDC vindt opvallende correlaties in onderzoek naar vaste lijnen.

Een bevolkingsonderzoek in de VS merkt op dat jongeren (tot 35 jaar) vaker de vaste telefoon dumpen. De mobiele generatie leeft volgens de cijfers ook iets minder gezond.

Het Amerikaanse epidemiologiecentrum CDC concludeert dat de vaste lijn bijna dood is nu bijna de helft van de huishoudens enkel een mobiele telefoon gebruikt (PDF). Het instituut onderzocht de gezondheid van Amerikanen en verdeelde deze gegevens (waarbij N= 21.517) over het gebruik van enkel mobiel of het bellen via een vaste lijn.




Vertekend beeld

Zo blijkt dat 29,1 procent van de ondervraagde volwassenen met enkel mobiel het afgelopen jaar zwaar had gedronken, tegenover 17,9 procent van de mensen die (ook) bellen met een vaste lijn. Ook bleken mobiele bellers vaker rokers te zijn dan mensen met een huistelefoon. Mensen die helemaal geen telefoon bezitten, blijken bijna net zulk rook- en drinkgedrag te vertonen als de mobiele generatie.

De CDC doet dit onderzoek jaarlijks om een beter beeld te krijgen van het totaalplaatje dan via, in de VS meer gebruikelijke telefonische onderzoeken. In veel staten mogen enkel vaste lijnen worden geraadpleegd en dat geeft een vertekend beeld, omdat je meer dan de helft van de bevolking (inclusief de mensen zonder telefoon) overslaat.