Je baas mag meelezen met je privéberichten
Privacy geldt niet onder werktijd.
Je baas mag gewoon meelezen met je als je onder werktijd en met een pc van de zaak berichten verstuurt - of het nu een e-mail is, een bericht via Skype of Facebook Messenger
Als je berichten naar anderen stuurt via hard- en software van de baas, mag die baas gewoon meelezen, vindt het Europese Hof voor de Mensenrechten, meldt The Guardian. Alle communicatie mag worden gevolgd, en je kan geen beroep doen op je privacy.
Ontslagen wegens privéchat
Een Roemeen werd in 2007 ontslagen nadat bleek dat hij Yahoo Messenger had gebruikt om privéberichten te versturen. De bedrijfsregels waren juist om dergelijk privégebabbel tegen te gaan. De man stapte uiteindelijk naar het Europese Hof voor de Mensenrechten. Want: het was toch privé?
Volgens het Hof is het "niet onredelijk dat de werkgever zich ervan wil overtuigen dat mensen hun werk afmaken tijdens hun werktijd", en dat het monitoren van de communicatie via Yahoo Messenger ook door de beugel kon omdat de werkgever ervan uit kon gaan dat hij die alleen gebruikte voor zakelijke gesprekken met klanten en leveranciers.
De uitspraak is richtinggevend voor eensluidende zaken in alle Europese landen.




Reply With Quote