Het hoogste gerechtshof in München heeft geoordeeld dat YouTube niet verantwoordelijk is indien gebruikers inbreuk plegen op auteursrechten. Rechtenorganisaties reageren teleurgesteld.
Volgens de rechters ligt de verantwoordelijkheid voor de inhoud bij de gebruikers die video's uploaden. De Duitse rechtenbeheerder GEMA is zwaar teleurgesteld in de uitspraak omdat deze in feite inhoudt dat geen enkele vergelijkbare dienst aansprakelijk is voor de content die haar gebruikers uploaden. In 2015 deed een lagere rechter deze uitspraak al. GEMA vertegenwoordigt in Duitsland tienduizenden artiesten. De organisatie vind dat, via google, Youtube als exploitant profiteert van reclame-inkomsten die de video's opleveren terwijl deze uploads vaak illegale kopieën zijn. Gema gaat de uitspraak bestuderen en overweegt om in hoger beroep te gaan.




Reply With Quote