De meerderheid van de omroepen en de NPO zelf gaan akkoord met de uitwerking van de kern van de nieuwe Mediawet. Dit vergroot de kans dat deze dinsdag toch door de Eerste Kamer komt.

De Telegraaf meldde zondagnacht dat vrijwel alle omroepen zich nu wel kunnen vinden in de mediawet. De staatssecretaris heeft de afgelopen dagen achter de schermen met alle partijen aan een akkoord gewerkt. Maar Omroep Max, dat eind vorige week al hevig protest aantekende tegen de werkwijze van Dekker, evenals Powned en de KRO-NCRV, zijn het vooralsnog oneens met hem. Afgesproken is dat omroepen ook bij programma’s die door externe partijen worden gemaakt volwaardig co-producent blijven en daarmee de vorm en inhoud bepalen. De overeenkomst is ondertekend door VPRO, WNL, BNN-VARA, EO, Human, NOS en NTR en AvroTros. Dinsdag moet de nieuwe wet door de Eerste Kamer worden aangenomen, maar of dit lukt is nog altijd onzeker.