Staatssecretaris Dekker heeft de Eerste Kamer een brief gestuurd met daarin de schriftelijke toezeggingen. Daaruit blijkt dat hij haast wil maken met de RPO voor regionale omroepen.

De Senaat vroeg Dekker na het debat van afgelopen week over de mediawet om uitleg en voorstellen voor aanpassingen. In de laatste brief draait het om het reguliere regiowetsvoorstel dat later dit jaar volgt en het aanvullende wetsvoorstel dat Dekker tijdens het tweede debat over de Mediawet aankondigde met daarin nog meer aanpassingen en verduidelijkingen. Deze hebben vooral betrekking op de grotere afstand van de Minister van OCW bij de benoemingen bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), de Regionale Publieke Omroep (RPO) en de verhouding tussen de NPO en omroeporganisaties.

L1 en Omrop Fryslân apart?


Dekker vraagt in de brief ook of de Eerste Kamer wil instemmen met het huidige wetsvoorstel zodat het nieuwe publieke regionale mediabedrijf RPO al in werking kan treden. Het uitgangspunt van het regiowetsvoorstel is de redactionele onafhankelijkheid in de regio. Wel krijgen zowel L1 als Omrop Fryslân mogelijk een geheel aparte en zelfstandige status. Politieke partijen uit Friesland en Limburg vinden dat de omroepen een cruciale rol vervullen die samenhangt met de culturele identiteit van deze provincies. Het debat rondom de nieuwe mediawet wordt komende week vervolgd.