Het gaat even wat minder met de rijzende ster onder de sociale media Instagram. Volgens een nieuwe studie van Quintly is het engagement op het platform met veertig procent teruggelopen.

Vorig jaar was Instagram nog ‘koning van het engagement’, maar het lijkt er op dat het platform in toenemende mate gebruikers wegjaagt. Vooral met advertenties en marketing. Het aantal marketingberichten is het afgelopen jaar met 116 procent gegroeid. Quintly baseert zich op circa 10.000 Instagram profielen.

De groei van het aantal volgers neemt af, en zou zelfs negatief kunnen worden in de komende 24 maanden. De trend valt vooral op bij Instagrammers met meer dan duizend volgers.

Of irritatie de enige reden is van de neergaande trend is moeilijk vast te stellen. Instagram heeft in een jaar tijd veel veranderingen aangebracht: van de introductie van 30 seconden lange video advertenties tot inperking van het gebruik van zijn programmeeromgeving (API).

Moeder Facebook heeft Instagram lange tijd met rust gelaten, maar er moet nu overduidelijk geld worden verdiend. Misschien wel te nadrukkelijk. Het is bekend dat ook de vercommercialisering van Facebook heeft geleid tot het afhaken van gebruikers. Die in Instagram een maagdelijk alternatief vonden. Wat weer verklaarde waarom het aantal gebruikers de laatste vijf jaar sterk groeide.

Gisteren werd bekend dat Instagram nog een belangrijke verandering doorvoert: de chronologische weergave van berichten wordt losgelaten. Relevantie gaat de volgorde bepalen.

Quintly benadrukt dat Instagram nog steeds een relevant sociaal netwerk is met ‘unieke visuele eigenschappen’.