Linus Torvalds wil nog steeds de desktop veroveren

"Ik zal niet opgeven."

Nu Windows 10 een eigen Linux-subsystem heeft en Linux op de desktop een marktaandeel van om en nabij de 2% heeft zou je je kunnen afvragen of Linux op de desktop nog wel zin heeft. Als het aan Linus Torvalds ligt is dat zeker het geval.

We weten allemaal dat Linus Torvalds niet van keynotes houdt. Dit jaar was de eerste keer dat hij er eentje gaf op de Embedded Linux Conference. Dit was in de vorm van een discussie met Dirk Hohndel, Vriend, en chief Linux en Open Source technologist. Torvalds deed een paar interessante uitspraken op de keynote die we je niet wilde onthouden.

De Linux Kernel

De nieuwste Linux-kernel (4.6 -rc2, die net voor het evenement werd uitgebracht) is een van de grotere releases die Torvalds in de afgelopen jaren heeft gemaakt. Deze release ondersteunde onder andere, wederom, een nieuw bestandssysteem genaamd orangeFS. Hierdoor komt het aantal ondersteunde systemen uit op 35, een flink stuk meer dan Windows en OS X ondersteunen.

Hoewel het een grote release was, bleef Torvalds bescheiden en zei dat er "weinig revolutionairs" in deze release zat omdat de kernel zich op een "relatief stabiel plateau" bevindt. "Wij zijn voorbij het niveau dat we volledige subsystemen herschrijven."

25 jaar Linux

In augustus wordt Linux alweer 25 jaar oud. Hohndel vroeg Torvalds op welk moment hij zich realiseerde dat Linux ooit zou draaien op smartphones, routers en datacentra. "Dat zijn dingen die niet snel gebeurden. Er is daarom ook geen enkel moment waarop ik verrast was. De hardware die mij wel verraste is alweer 15 jaar oud, toen mensen daadwerkelijk Linux gingen gebruiken," antwoordde Torvalds.

Hij bedoelde hiermee de hardware waarop embedded Linux draaide. Het eerste dat hij zich herinnerde was een benzinepomp die op Linux draaide. "Ze wilden geld verdienen met deze pompen die er ook reclame op weer te geven. Dit gaf mij echt een 'wow' gevoel. Alle andere apparaten waarop ik Linux zag, kwamen zeer geleidelijk langs. Veel van deze apparaten zijn volledig onzichtbaar. Er wordt ontzettend veel Linux gebruikt op plekken die je niet ziet en waarvan ik zelf ook niet weet dat het daar draait."