Office 365 groeit door Exchange Online
Bedrijven stappen na jaren over op Microsofts cloudapplicaties.
Werk je in een Microsoft-georiënteerde organisatie? Grote kans dat je het komende jaar de overstap naar Office 365 moet maken, als dat nog niet is gebeurd.
De afgelopen jaren heb ik aan allerlei bedrijven gepresenteerd over Office 365 met Mimecast. Toen ik daarmee begon en vroeg: "Wie is er hier overgestapt op Office 365 of is dat van plan?" ging er geen enkele hand omhoog. Vorige week stelde ik dezelfde vraag opnieuw en meer dan de helft van de handen in de zaal ging omhoog. Die omslag gaat veel sneller dan ik had verwacht.
Omslagpunt
De drijvende kracht achter deze omslag is zonder twijfel Exchange Online. Dat hoor ik van iedereen die ik spreek. Ook onderzoek van Gartner vermeldde onlangs dat Exchange de hoofdreden was dat bedrijven de overstap maken naar Office 356. Vreemd genoeg was OneDrive for Business reden nummer twee. Vreemd, want dat was een van de grootste teleurstellingen tot nu toe, omdat het maar deels werkt.
Sommige organisaties zijn gemotiveerd door SharePoint Online om documenten te delen en de workflow te beheersen, maar on-premises SharePoint werkt nog altijd beter. Skype for Business maakt ondertussen stappen vooruit met de interne chatfunctie en videovergaderen, maar het blijft een heikele onderneming in multiplatform-omgevingen. Met productiviteitsapps - Word, Excel en PowerPoint - boekt Microsoft niet alleen vooruitgang binnen Windows, maar ook op iOS, Android en OS X.
Dit betekent allemaal niet dat Office 365 heeft gewonnen van lokaal draaiende Microsoft-applicaties. On-premises Exchange is nog steeds de leidende e-mailserver in de zakelijke wereld. Maar het komende jaar gaan we de verschuiving zien van lokale Exchange naar Exchange Online en Office 365. Het kantelpunt waarop de cloudversie de leidende variant is, zit eraan te komen.
Lokaal én cloud gebruiken
De meeste organisaties maken de overstap naar Office 365 met een hybride configuratie, Daarmee kunnen ze e-mail gefaseerd uitrollen. Je hebt dan een gedeeld domein, een unified Global Adress List, beschikbaarheid in agenda's delen en meer, door eerst een directory-synchronisatie op te zetten met de Azure Active Directory Connect-tool.
Een andere optie (geen vereiste) voor een hybdride configuratie is SSO opstellen, zodat gebruikers met dezelfde accountgegevens lokale en cloudfeatures kunnen aanspreken, door wachtwoordsynchronisatie (eenvoudiger in kleinere organisaties) of met Active Directory Federation Services. Gebruik de Hyvrid Configuration Wizard om de verbinding met de Exchange 2016-server op te zetten.
Overstap naar 365
Volgens de respondenten uit het onderzoek van Gartner is een hybride-implementatie lastig te configureren en dat kan ik uit ervaring bevestigen. Microsoft probeert Office 365-adoptie te laten groeien met eigen software van het Fast Track-programma, maar veel organisaties nemen liever een consultant in de arm of gebruiken tools van externe partijen.
Maar de meeste bedrijven hebben de beslissing om in de nabije toekomst over te stappen op Office 365 al genomen. Het mentale omslagpunt is al bereikt, het daadwerkelijke omslagpunt waarin cloud-Office de lokale versie inhaalt kan niet ver achterblijven.

Reply With Quote