Fijne Loomis-dag!
Een mooie dag om even stil te staan bij draadloze communicatie.
Mahlon Loomis patenteerde op 30 mei 1872 de draadloze telegraaf. Deze tandarts en uitvinder had het geweldige idee om signalen te versturen door de lucht. Met twee vliegers op een berg testte hij z'n theorie en die test slaagde.
144 jaar later is draadloze communicatie de normaalste zaak van de wereld en dat hebben wij deels te danken aan Loomis. Hoewel de uitvinder meerdere tegenslagen kende tijdens het demonstreren en testen van (de voorloper van) de draadloze telegraaf is er toch een gedenkdag gewijd aan deze man.
Deze dag wordt vooral in de Verenigde Staten gevierd, maar toch is het ook hier goed om af en toe even stil te staan bij deze helden. Loomis kreeg destijds geen financiële injectie om al z'n theorieën te testen, wie weet wat hij allemaal nog meer had kunnen bereiken als hij die wel had gekregen. Er gaan zelfs geruchten dat de uitvinder al bezig was met draadloze telefonie.
Wij zijn in ieder geval maar wat blij dat we grotendeels draadloos kunnen communiceren. Fijne Loomis-dag!




Reply With Quote