Frequentiewijziging bij Digitenne: Einde verslechterde ontvangst?
KPN heeft vandaag de frequentie van mux NTS4 in delen van Nederland gewijzigd. Dit is nodig voor het vrijmaken van een bepaald deel van het frequentiespectrum voor toekomstig gebruik van andere mobiele diensten.
De frequentiewijziging is doorgevoerd in een gebied waar KPN digitale ethertelevisie Digitenne al naar de nieuwe uitzendstandaard DVB-T2 in combinatie met HEVC heeft omgezet. Digitenne-abonnees hoeven niets te doen om naar een deel van de aangeboden tv-zenders te kunnen blijven kijken. De door KPN in bruikleen geleverde tv-decoder voert in vrijwel alle gevallen de frequentiewijziging automatisch door.
Zendmast
De frequentiewijziging die KPN voor Mux NTS4 op 19 maart heeft doorgevoerd, is op vier opstelpunten van toepassing. De zenders zijn gestationeerd in de zendmasten van Zwolle, Enschede, Hengelo en Deventer. Mux NTS4 is in deze regio’s nu op kanaal 44 te ontvangen. Het is nog onduidelijk of de frequentiewijziging zorgt voor een verbetering van ontvangst van tv-zenders. Sommige Nederlanders die digitaal via de ether naar tv kijken, ervaren een slechtere ontvangst na de omzetting naar DVB-T2/HEVC.




Reply With Quote