Regionale omroepen op digitenne in HD en in aangrenzende regio
Met het omschakelen van Digitenne naar de nieuwste HD uitzendnorm zijn voortaan ook de regionale omroepen in uitmuntende HD-kwaliteit via de ether te ontvangen. Ook is de dekking verbeterd.
Iets wat Ziggo op de kabel nog steeds niet heeft gerealiseerd doet KPN in ieder geval wel: de regionale omroep wordt via Digitenne in HD-kwaliteit uitgezonden in die gebieden waar het signaal al naar de nieuwe DVB-T2 HEVC uitzendnorm is omgeschakeld. En alhoewel her en der klachten zijn te horen over verslechterde ontvangst van Digitenne, is het ontvangstbereik van de regionale omroepen vaak juist groter geworden. Per regio worden nu in principe namelijk twee regionale zenders doorgegeven. Ook uit een aangrenzende regio is daarom vaak een regionale omroep te bekijken. Dit hangt samen met de nieuwe frequentie en zenderindeling. Zo is in een groot deel van Noord-Brabant ook L1 uit Limburg nu in de ether te ontvangen en in Zeeland wordt ook TV Rijnmond in HD kwaliteit uitgezonden. In april gaat KPN verder met omzetten van Digitenne naar de nieuwe uitzendnorm. Dit keer in het zuidoosten van Nederland. In juli moet heel Nederland omgeschakeld zijn naar de nieuwe DVB-T2 HEVC uitzendnorm.




Reply With Quote